Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah. Hargailah setiap detik dalam hidup kita..

Tuesday, May 22, 2012

Hadiah apa yang patut di berikan??

Views

                                                                                    

Korang semua tentu ada kampung kan?? Ada yang kat pantai timur, utara mahupun selatan..

Pulang ke kampung adalah perkara yang sangat di nanti2 kan bagi semua orang.

Kerana kampung merupakan tempat yang aman damai dan jauh dari kesibukan kota.

Bagi yang tidak mempunyai kampung jangan bersedih hati ok, jika anda semua mengimpikan untuk timggal di kampung, ikotlah kwan2 anda balik ke rumah mereka. hehe.

                                                

                                                                      

Actually kampung iqa kat paka, terengganu. Tempat penyu bertelur tu.. Tu kampung sebelah mama iqa. Kampung abah iqa kat pahang. Apa yang iqa suka kat kampung iqa??? Sudah tentulah bab ada nenek dgn tokki. Kat kg iqa tokki merujuk kepada datuk. Selain tu bab ada sepupu iqa yang tersyg iaitu mimah, kakcik, nor, jang, apih, nasrul, mie and ramai lagi lah. Dorang sume sepupu iqa. Kalau alik sane, mesti iqa slalu berkepit dgn mimah, spupu kesygn iqa. Macam2 kita owg akan bercerita. Kalau da ngantok baru tidur. Almaklulma, da lama tak jumpa la katakan.. Windu sangat2 pada mereka sume.

Yang paling Iqa suka tentang kampung iqa tentulah bab ada pantai. Agak jauh la jugak, tapi iqa suka sgt mandi pantai. Dulu masa kat johor, setiap ujung minggu mandi kat pantai desaru. Best wooo.. Tapi yang xbestnya mandi pada waktu ptg n tgh hari. Bab panas kan. So kulit akan jd gelap n gelap lah. Kalau rasa tak gelap tu, mandi la d waktu pagi k. Tp jgn mandi di waktu air pasang ok. bahaya!..

                                                                            

Rindunya dengan suasana kampung. Nyaman dan segar. Terhindar dari pencemaran udara. Sangat merindui saat itu. walaupn sepanjg perjalanan di kelilingi oleh oleh semak samun, pokok getah, n pkok sawit, sekurang2nya tumbuhan tersebut memberikan kita udara untuk bernafas dan menghirup udara yang segar.

                                                           

            Sedapnya dapat makan kepok lekor ganu time kepok tu tengah panas kan??

Pape pun iqa tak sabar nak alik ke kampun pada ari jumaat ni. yana, athir, aslam, dorang sume ikot iqa alik kampung. Dorang sebenarnya nak borong kepok lekor banyak2. Nanti iqa nak ajar dorang sume bahasa ganu. Terengganu kan dialek dia di belakang mesti dia akhiri dengan huruf G. Contohnya makan di sebut makang. Contoh ayat "kucing makang ikang.. cube korang sebut ayat tersebut.. hehe..

Oh ya, lupa nak cakap. Tujuan sebenar iqa pulang ke kampung adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan mak cik iqa yang di panggil mok dik. Dia adalah anak bongsu daripada keluarga. Dia kawen dengan orang pulau pinang. Cube bayangkan dialek ganu dgn pinang bergabung? Cam ayam bertemu dgn itik lah bunyinya. Sempat lagi aq wat lawak. haha.. tak da orang gelak pun..

Agak2 kan kalau orang kawen kita nak bagi hadiah apa yew?? Iqa pun tengah pikir ni. Tak tahu nak bagi apa. Selalunya orang akan bagi gelas n pinggan mangkuk. Tak best lah cam tu kan. Bagi la kete sebiji ke, rumah banglo 2 buah ke.. hehe.. terover la k di sini.. Iqa da cakap kp kat kawan baik iqa, iaitu yana, dia kena bagi adiah aircond kat iqa.. hehe.. terlebih suda.. pinjam ayat Stacy  sebentar.. Korang rasa apa hadiah yang patut iqa berikan yew?? Plizz, berikan pendapat anda ok..

syg korang sumelah...







Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Iqa!Like Kalau Suka!

7 Gadis & Teruna Yang Sudi Komen Blog Iqa:

Luahan hati said...

hehe balik kampung :p

Iqa Zulaika said...

jemput lah dtg.. makcik iqa dtg.. hehe

Anonymous said...

salam.. cerita yang sangat menarik, nice posting, saya suka dengan artikel yang bertema wisata atau traveling, apa lagi tentang kampung dan alam desa, sungguh natural..

salam kenal salam silaturahmi

Unknown said...

adik org ganu ke..akak xnah sampai sana lagi..tingin gak nk g sana..crk kepok lekor..ehhe..

Yura said...

wah sonok rasenye suasane kampung nan indah ...(っ◕‿◕)っ hope bole follow sini http://yuurayura.blogspot.com/

Syimi said...

Aik ? Orang nak hadiah gak :") hehe , visited here :/

Iqa Zulaika said...

A.Antos: terima kasih di atas komen yg anda berikan.
Nur fauzana: iqa mmg org ganu.. hehe.. mmg borong kepok lekor byk sgt nie.. hehe.. kalau rumah akaq dkat leh bg skit..
yura: suasana kg mmg best. lebih2 lagu musim perayaan..
syimi :nak adiah pe?? hehe

Copyright@Segala Yang Tercatat Adalah Hak Milik Iqa Zulaika